Subvenții prin PNNR pentru instalarea sistemelor fotovoltaice cu baterii
Ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Adrian Câciu, a anunţat miercuri că, în urma introducerii capitolului REPowerEU în cadrul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), aproximativ 60.000 de gospodării din România vor putea beneficia de fonduri pentru instalarea de panouri fotovoltaice şi pentru baterii de stocare, dar şi pentru creşterea eficienţei energetice a caselor, transmite News.ro.
Programul pentru panouri fotovoltaice se va derula în paralel cu cel al AFM – ”Casa Verde Fotovoltaice” şi vizează asigurarea consumului propriu, neadresându-se celor care vor să devină prosumatori.
”Dincolo de depunerea cererii de plată numărul 3, noi avem un nou PNRR.
Este bine să spunem lucrul acesta, pentru că prin noul PNRR pe care l-am negociat cu Comisia Europeană şi acesta a fost aprobat de Comisie, am introdus capitolul REPowerEU, unde avem o nouă finanţare de 1,4 miliarde de euro, care va intra în implementare din acest an, din 2024 şi acolo cea mai importantă alocare este pentru oameni unde avem 1,2 miliarde de euro pentru ceea ce înseamnă panouri fotovoltaice şi baterii, vouchere pentru acest tip de investiţii şi, pe de altă parte, pentru eficienţa energetică a gospodăriilor individuale, a caselor”, a declarat Adrian Câciu, miercuri seară, la Digi 24.
Adrian Câciu a precizat că programul prin PNRR se va derula în paralel cu cel al Administraţiei Fondului de Mediu – ”Casa Verde Fotovoltaice”.
”Pe partea de REPowerEU, pe partea de investiţie privind panourile fotovoltaice şi elementele de stocare, bateriile, aceste investiţii merg mână în mână, deci practic nu se acordă doar pentru panouri, se acordă pentru persoanele care trebuie să-şi asigure autonomia energetică. Deci nu este un program pentru prosumatori.
Cei care vor beneficia de aceste vouchere vor avea suficientă energie pentru autoconsum, nu pentru a fi producători de energie.
Valoarea unui voucher pentru panourile fotovoltaice este până la 25.000 de lei şi spun pânăla 25.000 de lei pentru că depinde de fiecare gospodărie.Este echivalentul a 5 kilowaţi pentru gospodărie, undeva poate e nevoie doar de 3, undeva de 4, însoţiţi aceşti 25.000 de lei pentru panouri de încă 25.000 de lei pentru capacitatea de stocare, pentru baterii, deci 50.000 de lei pe gospodărie vin pe acest tip de investiţie”, a explicat Câciu.
El a arătat că a doua componentă a programului, care are în vedere creşterea eficienţei energetice a caselor, se numeşte ”Casa eficientă energetic” şi prevede alocarea unor vouchere de maximum 76.500 de lei pentru anveloparea caselor.
Conform lui Câciu, ţinta acestor două programe este mediul rural, iar Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene îşi propune să colaboreze cu autorităţile judeţene şi cu cele locale pentru ca aceste fonduri să ajungă acolo unde este nevoie de ele.
Ministrul a susţinut că procedura va fi una foarte simplă, ”încât cetăţeanul nu va depune decât o simplă cerere”, de birocraţia şi elementele de decont urmând a se ocupa Consiliul Judeţean pentru mediul rural sau primăriile în cazul locuinţelor din mediul urban.
”În ianuarie lansăm actul normativ bază, temeiul legal, eu vreau să cred că la final de februarie începe implementarea programului. Obiectivul nostru este ca 60% din program să fie deja finalizat până la 31 decembrie 2024”, a adăugat Adrian Câciu.
Conform acestuia, aproximativ 60.000 de gospodării vor beneficia de aceste două programe.
Finanţarea asociațiilor de proprietari pentru panouri fotovoltaice cu o putere instalată de minim 10 kWp și pentru achiziționarea de instalații de stocare a energiei electrice produse din surse regenerabile, cu o capacitate de minim 50% din puterea instalată a sistemului.
Având în vedere oportunitatea finanţării pentru consumul propriu asociațiilor de proprietari din blocurile de locuit din România în vederea instalării sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea de energie electrică cu o putere instalată de minim 10 kWp, pentru producerea energiei electrice, precum şi pentru achiziţionarea de instalaţii de stocare a energiei electrice produse din surse regenerabile, cu o capacitate de minim 50% din puterea instalată a sistemului de panouri fotovoltaice, luând în considerare necesitatea adoptării unor măsuri pentru atenuarea impactului negativ al creşterii preţurilor la energie pentru consumatorii racordați la rețeaua națională de distribuție a energiei electrice și constituiți în asociații de proprietari din blocuri de locuințe, necesitatea şi oportunitatea dezvoltării sectorului energiei din surse regenerabile, este benefică acordarea unui sprijin pentru finanţarea proiectelor de investiţii pentru instalarea sistemelor de panouri fotovoltaice care folosesc sursele de energie regenerabilă, nepoluante, în vederea producerii energiei electrice, precum şi achiziţionării de instalaţii de stocare a energiei electrice produse din surseregenarabile, având ca scop final utilizarea acesteia de către consumatori.
Având în vedere Programul de guvernare care prevede programe de sprijin cu finanţare din fonduride la bugetul de stat, care au ca obiectiv finanţarea unor investiţii ale populației, precum şi iniţiativa Ministerului Energiei de a finanţa proiecte de investiţii în dezvoltarea capacităţii de producere şi utilizare energiei electrice din surse regenerabile,
În temeiul art. 115 alin. (4) din Constituția României, republicată, Guvernul României adoptă prezenta ordonanță de urgență.
Art. 1. – (1) Se aprobă Programul «Urban Up» privind finanţarea asociațiilor de proprietari din cadrul
condominiilor din România, în vederea instalării sistemelor de panouri fotovoltaice pentru producerea
de energie electrică cu o putere instalată de minim 10 kWp, pentru producerea energiei electrice,
precum şi pentru achiziţionarea de instalaţii de stocare a energiei electrice produse din surse
regenerabile, cu o capacitate de minim 50% din puterea instalată a sistemului de panouri fotovoltaice,
având ca scop final utilizarea acesteia pentru consumul propriu., care cuprinde:
a) obiectul, scopul şi obiectivele programului;
b) procedura de depunere a aplicațiilor şi criteriile de eligibilitate a cheltuielilor;
c) condiţiile şi termenele de analiză, evaluare, selectare, aprobare, contractare, implementare şi
decontare a cheltuielilor aferente proiectelor selectate;
d) monitorizarea proiectelor finanțate;
(2) În scopul implementării Programului de finanţare «Urban Up», în baza cerinţelor operaţionale furnizate de Ministerul Energiei, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale sau altă autoritate competentă asigură securitatea cibernetică şi efectuează configurările şi adaptările necesare în cadrul sistemului informatic integrat.
Art. 2
(1) Ministerul Energiei este autoritatea competentă responsabilă pentru finanţarea asociațiilor de
proprietari din condominiile din România pentru Programul privind instalarea sistemelor de panouri
fotovoltaice cu o putere instalată de minim 10 kWp în vederea producerii energiei electrice precum
şi pentru achiziţionarea de instalaţii de stocare a energiei electrice produse din surse regenerabile, cu
o capacitate de minim 50% din puterea instalată a sistemului de panouri fotovoltaice, având ca scop
final utilizarea acesteia pentru consumul propriu, pentru perioada 2025-2029.
(2) Structura de specialitate cu atribuții în domeniul eficienței energetice din cadrul Ministerului
Energiei, responsabilă pentru implementarea acestui program în perioada 2025-2029, se desemnează
prin ordin al ministrului energiei emis în termen de 10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanțe de urgență.
Art. 3
Beneficiarii programului pentru categoriile de investiții prevăzute la art. 4 alin. (1) lit. a) sunt
asociațiile de proprietari din condominii, constituite conform Legii nr. 196/2018 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari şi administrarea condominiilor, pentru
investițiile realizate la art. 5.
Art. 5 – (1) În cadrul programului se realizează obiective de investiții care constau în:
a) achiziţionarea şi montarea sistemelor de panouri fotovoltaice cu o putere instalată de minim
10kWp, în vederea producerii energiei electrice pentru autoconsum;
b) achiziționarea și montarea instalaţiilor de stocare a energiei electrice produse din surse regenerabile
cu o capacitate de minim 50% din puterea instalată a sistemului de panouri fotovoltaice, pentru
sprijinirea creșterii utilizării directe a energiei electrice provenite din regenerabile.
(2) Tipurile de categorii de lucrări și cheltuieli eligibile care se finanțează în cadrul fiecărei categorii
de investiții prevăzute la alin. (1), condițiile tehnice și criteriile de eligibilitate sunt reglementate prin
schema de sprijin și prin Ghidul specific de finanțare, aprobate prin ordin al ministrului energiei,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 6. – (1) Finanțarea programului se asigură din bugetul Ministerului Energiei, respectiv din
capitolul 81.01 ”Combustibil și energie”, Titlul 55 ”Alte transferuri”, articol bugetar 55.01.76 ” Sume
alocate pentru finanțarea programelor/ proiectelor de eficiență energetică și de reducere a emisiilor
de CO2”.
(2) Suma necesară implementării programului “Urban Up”, este de minim 100 milioane lei și maxim
158 milioane lei, în limita creditelor de angajament aprobate în bugetul Ministerului Energiei.
Art. 7. – (1) Solicitanții depun cereri de finanțare la Ministerul Energiei, în format electronic, în
platforma digitală creată cu această destinație, conform prevederilor Ordonanței de urgență a
Guvernului nr. 38/2020 privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităților și
instituțiilor publice, sau în format hârtie,. Modelul cererii de finanțare și documentele necesar a fi
depuse în vederea includerii la finanțare se stabilesc prin Ghidul specific de finanțare.
(2) Pentru asigurarea liberului acces la informațiile publice privind programul, pe site-ul oficial al
Ministerului Energiei se creează o secțiune publică. În cadrul secțiunii publice sunt prezentate
următoarele informații cu privire la obiectivele de investiții incluse în program:
a) valoarea finanțării asigurată de la bugetul de stat;
Art. 10. – În termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, prin ordin
al ministrului energiei se aprobă schema de sprijin și Ghidul specific de finanțare, care se publică în
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene va demara pe 25 octombrie înscrierile în programul RepowerEu pentru persoanele vulnerabile care vor să-și monteze panouri fotovoltaice si capacități de stocare a energiei.
Este vorba de acordarea unor vouchere de 10.000 de euro pe gospodărie, a anunțat ministrul de resort, Adrian Câciu.
„Procedura este similara cu cea de la Agenția Fondului de Mediu (programul Casa Verde Fotovoltaice – n.r.). Beneficiarii primari sunt firmele care instalează și care vor coopta persoanele vulnerabile din perspectiva sărăciei energetice, așa cum sunt ele definite în legea 226/2021.
Companiile deja s-au înrolat și se înrolează până pe 25 octombrie, când vor veni cu pachetul de clienți la care vor instala panouri fotovoltaice și capacități de stocare.
Scopul este ca, la finalul acestei investiții acel consumator sa nu mai aibă nimic de plătit la factură”, a arătat Câciu.
El a precizat că, în baza datelor de la Ministerul Energiei și ANRE, circa 122.000 de gospodarii vor fi acoperite în prima fază de acest program.
Asociația Prosumatorilor: Ghidul acestui program permite finanțarea unor panouri și baterii de proastă calitate
Pe de altă parte Asociația Prosumatorilor și Comunităților de Energie atrage atenția, după ce a consultat ghidul de finanțare, că acest program prezintă deficiențe.
Aceste deficiente sunt evidente, având în vedere faptul că se califică pentru finanțare panouri și baterii cu tehnologie veche.
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene prevede, la fel ca și în cazul Programului Casa Verde 2024, că sunt permise panouri fotovoltaice de puteri mici și eficiență redusă.
Mai mult și în mod asemănător, la capitolul acumulatori se specifică clar că se pot folosi acumulatori Plumb-Acid, fie ei cu gel (tehnologie toxică în anumite condiții). Acesti acumulatori pot emana gaze toxice . Aceste gaze precum dioxidul de sulf (SO₂) sau alte gaze cu sulf, apar dacă bateria este deteriorată sau supraîncărcată. De asemenea sunt toxice și pot cauza iritații la nivelul căilor respiratorii și al ochilor în spații neventilate.
Un alt pericol care poate apărea la aceste tipuri de acumulatori chiar dacă bateriile sunt ermetice.Prin manipulare defectuoasa poate apărea emanația hidrogenului (H₂) . Acest gaz este extrem de inflamabil,produs atunci când bateria este încărcată. Dacă se acumulează în spații închise, poate reprezenta un risc de explozie”, se arată în comunicat.
În plus, potrivit APCE, în ghid nu se precizează foarte clar dacă producția acestor panouri este destinată doar consumului propriu sau poate fi și injectată în rețea.
Vouchere pentru fotovoltaice și baterii – un program ce va revigora piata de energie verde din Romania.
Avantajele sistemului de irigații cu panouri solare fotovoltaice
1. Face posibilă irigarea în zonele îndepărtate
2. Este prietenos cu mediul
3. Nu este necesară conexiune la rețea
4. Nu trebuie plătite facturi de energie electrică
5. Nu este necesar combustibil, ulei.
6. Este durabil, necesitând întreținere minimă
Principalele tipuri de sisteme de irigare cu energie solară
Irigarea de suprafață, în care apa este distribuita pe suprafața terenurilor agricole.
Irigare localizată, cum ar fi sistemul de pulverizare sau picurare sau de scurgere în care apa este aplicată fiecărei plante sau adiacente acesteia.
Irigare prin aspersie, în care apa este condusă către una sau mai multe locații centrale din câmp și distribuită prin aspersoare sau pistoale de înaltă presiune.
Dimensiunea sistemului complet depinde de dimensiunea pompei, cantitatea de apă necesară pentru o zi și puterea disponibilă de la panourile solare.
Apa este adesea pompată dintr-un puț de foraj sau un flux într-un rezervor de stocare sau direct în câmp.
Sisteme de irigații cu panouri solare fotovoltaice-componente
Sistemul de irigare cu energie solară are trei părți principale:
Pompa cu motor curent continuu sau curent alternativ
Controler de pompă
Panou solar
Pompă cu motor CC sau CA
Pompa are un motor care funcționează cu energie electrică generată de panoul solar. Motoarele de curent continuu sunt utilizate în principal pentru aplicații mici și medii, cum ar fi fântâni de grădină, amenajări peisagistice, apă potabilă pentru animale sau proiecte mici de irigare. Majoritatea pompelor de curent continuu funcționează la 24 sau 48 volți.
Cu toate acestea, sisteme mai mici pentru 12 volți există pentru aplicații ușoare, în timp ce sistemele care functionează pe 48 volți există și pentru aplicații mai grele. Puterea unui motor este specificată în wați
Controler de pompă
Există două tipuri de controlere de pompă: invertor și variator de frecvență (VFD). Dacă se folosește o pompă solară AC, devine necesar un invertor pentru a schimba CC de la panourile solare în AC. Gama de putere acceptată a unui invertor tipic se extinde de la 0,15 kW la 55 kW. Invertorul de putere mai mare este utilizat pentru sistemele de irigare mari.
Panoul solar și invertorul trebuie să fie dimensionate corespunzător pentru a se adapta caracteristicii de pornire a unui motor AC. Deoarece pompa de curent alternativ necesită putere mare la pornire, invertorul ar trebui să poată face față acestei sarcini suplimentare de pornire. Uneori se folosește un controler VFD pentru a se asigura că motorul pompei primește tensiune și curent adecvat.
Multe pompe solare CC necesită un controler special dacă urmează să fie alimentate direct de module fotovoltaice (fără baterii). Controlerul sau amplificatorul de curent liniar (MPPT) permite pompei să pornească și să funcționeze în condiții de lumină scăzută în timpul unei zile înnorate sau dimineața devreme și seara. Cu o sursă de alimentare cu baterie, controlerul poate să nu fie deloc necesar pentru o pompă de curent continuu.
Pompele CC
Sunt disponibile de la 12V la 48V curentul lor inițial de pornire variind de la 12A la 96A. Specificațiile tipice ale diferitelor pompe de curent continuu și regulatoare de încărcare disponibile de la un furnizor sunt enumerate în Tabelul de mai jos.
PUTRE POMPA CURENT CONTINUU
200W
400W
800W
1600W
2500W
TENSIUNE (V)
24
24
24
48
48
CURENT IN SARCINA (A)
10
18
35
35
55
CURENT DE PORNIRE (A)
20
36
70
70
110
DEBIT (l/min) la Hp=10m
8
24
35
70
100
PUTERE PANOURI FOTOVOLTAICE (W)
500
800
1500
3000
5000
CHARGE CONTROLER
24V/40A
24V/80A
2x24V/40A
48V/100A
2x48V/100A
CAPACITATE BATERII (Optional)
100Ah
200Ah
400Ah
400Ah
800Ah
Irigatii cu fotovoltaice
Pentru puteri mai mari sunt recomandate pompele Lorentz.
Toți mai mulți prosumatori au dificultăți in a citi factura si a face diferența între energia consumată și cea injectată, și dacă OD compensează cumva această energie.
S-au analizat 5 facturi de la PPC. Dau un exemplu: Iunie- productie 300 KWh, consum 100 KWh, deci 200kWh injectati in retea (surplus). Se emite factura pe iunie astfel: 100kWh consumati * 1,1 lei/kWh = 110 lei 100 kWh injectați * 0,7lei/kWh=70 lei De plata=110-70=40 lei. Se emite factura de energie injectata pe iunie F1P= 200kWh * 0,7 lei =140 lei.
Iulie – productie 450 KWh, consum 250 KWh.Injectati in retea (surplus) 200kWh.
250kWh consumati*1,1lei/kWh=275 lei
250 kWh injectati * 0,7 lei=175 lei. De plata 275-175=100lei.
Se emite factura de energie injectata pe iulie: F2P=200kWh*0,7 lei =140 lei
Se consideră aceleași cantități pentru lunile august si septembrie. Idem pentru august de plata 100 lei. F3P =140 lei. Si septembrie de plata 100 lei.F4P=140 lei. La sfarsitul lui octombrie s-a acumulat un sold de 420 lei si 800 kWh injectați (200+200+200+200) Din octombrie, cand consumul este mai mare decat injecția, avem asa: 200 kWh consumati * 1,1 lei=220 lei. 50 kWh injectati * 0,7 lei=35 lei.
Factura este 220 lei-35 lei (injectie) In mod normal ar trebui sa platesc 220-35=185 lei, dar mi se scade o parte din soldul acumulat (nu am gasit nicio regula) de ex. 50 lei, asa ca am de plata 135 lei.Sold ramas 370 lei.(420-50lei). Si asa mai departe pt noiembrie-dec-ian-feb.Am de plata dar se scade soldul. In funcție de puterea sistemului, s-ar putea sa ies din iarna cu sold zero, sau inca cu ceva acolo.Care acel ceva se va scadea din urmatoarea factura cand consumul va fi mai mare ca productia.
Concluzii:
Nu am stat sa analizez ce se intampla daca nu se platesc cei 40+100+100 lei din iunie, iulie si august. Se scad din sold sau se emite preaviz de deconectare?Eu am avut ceva sume de plata deci inclin sa cred ca nu se scad din sold.
Prosumatorii vor fi obligați să își monteze baterii.
Ce prevede noua lege-printre altele:
Avizele tehnice de racordare emise/actualizate pentru solicitanții care sunt sau doresc să devină prosumatori prin instalarea de capacități de producere a energiei electrice având puteri instalate cuprinse între 10,8 kW și 400 kW, cu evacuare de putere în rețeaua electrică de interes public, respectă cumulativ următoarele cerințe: a) obligația, în sarcina utilizatorilor, de a instala la locul de consum și de producere instalații de stocare având puterea instalată de cel puțin: (i) 30% din puterea instalată a centralei electrice, pentru puteri ale acestora cuprinse între 3 și 200 kW; (ii) 50% din puterea instalată a centralei electrice, pentru puteri ale acestora cuprinse între 200 și 400 kW; b) puterea aprobată pentru a fi evacuată în rețea nu poate fi mai mare decât puterea instalată a instalației de stocare din cadrul locului de consum și de producere. (9) Prevederile alin. (8) se aplică și pentru acordurile/avizele emise de operatorii de rețea pentru racordarea instalaţiilor de producere a 6 energiei electrice sau a unităţilor generatoare agregate ale prosumatorilor şi pentru racordarea proiectelor demonstrative, cu o putere electrică instalată mai mare de 3 kW dar mai mică sau egală cu 10,8 kW ori echivalentă pentru racordurile diferite de cele trifazate, cu evacuare de putere în rețea.
Președintele ANRE, George Niculescu, afirmă că obligația montării unui contor suplimentar la prosumatori, proces care este oricum suspendat acum, este trecută în legislația națională și explică și de ce este util acestor contor, care nu ar aduce niciun deserviciu prosumatorului. Costul instalării lui este nesemnificativ în facturi.
“Obligativitatea montării acestor echipamente derivă din legislația națională, iar ANRE trebuie sa respecte legislația primată. Oricum sumele vehiculate sunt departe de realitate. Acum sunt montate circa 6.000 de astfel de contoare la prosumatori și, presupunând că s-ar monta 200.000 de contoare – din datele noastre prețul unui contor este de 100 de euro – impactul asupra tuturor consumatorilor de energie electrică ar fi de 20 de bani/MWh, or un MWh este consumul anual al unei gospodării, deci fiecare dintre noi am plăti 20 de bani pe an”, ne-a declarat George Niculescu, prețedinte al ANRE, solicitat să comenteze afirmațiile de ieri ale deputatei USR Cristina Prună.
El a explicat și de ce sunt importante aceste contoare, care nu aduc niciun deserviciu prosumatorului.
“Lipsa datelor exacte privind consumul si producția efectivă a prosumatorilor poate avea drept consecință erori mari de prognoză, care la rândul lor generează costuri mult mai mari în piața de energie care sunt suportate de către toți consumatorii.
Obligația montării de către operatorii de distribuție a contoarelor pentru măsurarea energiei electrice produse din instalațiile prosumatorilor a devenit extrem de necesară deoarece producția și consumul prosumatorilor induc costuri foarte mari cu dezechilibrele la nivelul sistemului energetic”, a mai spus George Niculescu.
Șeful ANRE a respins din nou ideile vehiculate referitoare la vreo intenție de taxare a prosumatorilor și a reamintit că, cel puțin pentru moment, montarea acestor contoare la prosumatori este suspendată. “Nu cred ca a face din prosumatori un subiect de campanie electoirală este potrivit”, ne-a mai spus Niculescu.
Reacția oficialul ANRE survine după ce parlamentarul USR Cristina Prună, a spus că Instalarea unor contoare suplimentare de către prosumatori nu reprezintă o obligație europeană și că, în opinia sa, este posibil ca prin acest pas să se pregătească renunțarea la compensarea cantitativă, ceea ce ar îngropa sectorul prosumatorilor.
„ANRE a decis montarea unui contor suplimentar la prosumatori, care să măsoare cantitatea consumată de aceștia din propria producție.
Asta deși nu a fost încă îndeplinită cerința legală existentă privind introducerea contorizării inteligente a tuturor consumatorilor din România. Temerea noastră este că, prin acest pas, se pregătește de fapt renunțarea la compensarea cantitativă a prosumatorilor, ceea ce ar fi extrem de toxic, nu doar pentru prosumatori, ci pentru întreg sistemul energetic românesc și, de aici, pentru noi toți”, a spus deputata Cistina Prună, care este și vicepreședinte al Comisiei pentru industrii și servicii.
În România sunt acum 117.000 de prosumatori, care însumează în instalațiile lor 1.554 MW.
Noua lege de compensare a prosumatorilor a fost adoptată ieri în Comisia pe Energie si Industrii si Servicii din Senat
Compensarea prosumatorilor cu puteri pana in 200 Kw se va face in felul următor:
Alegem niște cifre aleatorii, pentru simplificarea calculului
Producție injectată in rețea (în surplus)= 250 Kw .Deci peste energia folosită din fotovoltaic ca și autoconsum.
Consum din rețea =100kWh.
Se compensează ENERGIA ACTIVA 100 kWh consumați cu 100 Kwh produși
Diferența de 150 Kw ti se plătește în luna următoare în cont la prețul de contract avut cu furnizorul! Adică nu PZU lunar, sau alte metode de calcul.
NU mai exista compensare sau plata la 24 luni, de la intrarea in vigoare a legii. Toate plățile isi vor urma cursul de plata lunara după 24 luni de la facturare pe legea veche!Adică facturile de compensare emise până la data apariței legii rămân valabile si își vor aștepta data scadenței.
Contractele vor trece pe noua lege odata ce ANRE va publica norme către TOTI furnizorii – are termen in 60 zile de la publicare in MO sa emita un nou ordin conform legii.
Noua lege de compensare va trece ,sperăm, și de Camera Deputaților și se va publica in Monitorul Oficial.
De asemenea , ar trebui prevăzut și paragraful din actuala lege care spune ca se compensează energia produsă și injectată în rețea, dar nu mai mult decât energia activă consumată.
Totuși trebuie să fim circumspecti si răbdători. Este inca proiect de lege. Nu a intrat in dezbatere in Senat, abia e in comisii. Să vedem că intră in dezbatere, să vedem cum iese din dezbateri, să vedem că este și promulgată legea. Mai e mult pana departe.Să speram că ANRE sau furnizorii nu o vor contesta, așa cum s-a mai întâmplat în trecut.
Dan Dragan – Secretar de Stat, Ministerul Energiei
Zoltan NAGY – Director Energy Market, CIGA Energy
Adrian PARASCHIV – Country Manager, Photomate
Cornel Eftenoiu – CEO, Darcom Energy
Valeriu Panait – CEO, Restart Energy
Alexandru Damian – Manager Dezvoltare Affinity Business, Uniqa Asigurari
Reglementări și știri legislative referitoare la autoconsum și prosumatori Impactul instalațiilor fotovoltaice în rețele și soluții propuse pentru potențiale aglomerații
Aspecte de licențiere care influențează dezvoltarea proiectelor fotovoltaice pe acoperiș Care sunt principalele blocaje în dezvoltarea proiectelor de energie distribuită?
Modele Prosumer și starea actuală – Avantaje și dezavantaje pentru injectarea în rețea Analiza Comportamentului Prosumerului în Rețeaua Electrică ECOhome Protect –
Asigurare „Toate riscurile” pentru sisteme de energie regenerabilă.
Un scurt rezumat al celor discutate
-Nu se vor mai acorda ATR-uri pentru prosumatorii racordați la instalațiile monofazate mai mari de 5kW.
-Se va monitoriza mai atent de catre OD valoarea energiei injectate vs. puterea din ATR.Asta din cauza faptului că multi beneiciari instalează sisteme cu puterea dublă sau chiar triplă față de ATR.
-S-a aprobat un plan de investitii de 3mld lei pentru modernizarea instalatiilor de distribuție.
-Guvernul va promova mai des ,prin diverse scheme de finanțare, instalarea sistemelor de stocare.
-Dupa explozia de instalatori de fotovoltaice, reclamatiile la ANRE si Protecția Consumatorului s-au triplat in 2022-2023.
-Uniqa Asigurari are in portofoliu polița de asigurare pentru instalații fotovoltaice.
In ultima perioadă au apărut diverse știri despre incendii aparute la acoperisurile unor clădiri si despre care s-a emis ipoteza cum că focul ar fi pornit de la panourile fotovoltaice.
Chiar si la Ferma Dacilor, a fost initial una din posibile cauze.
Aparent bizar, dar in toate cazurile focul ar fi pornit noaptea, cand panourile nu produc energie. Intrebarea este:E posibil asa ceva?Raspunsul este DA! Unele invertoare au o setare pe care poți să o activezi din soft PID (Potencial Induced Degradation).
Aceasta funcție, pe timp de noapte, trimite o tensiune catre panouri de pana la 1.000V si un curent minim.
Daca panoul este de proastă calitae sau un montaj necorespunzator, la 1.000V ce se poate intampla?